home page         |         about the research project         |         student assignments         |         posting rules         |         related links         |         TC Workshop Presentations

Bouwspeelplaats Yota!

SITE INFO



Het project situeert zich in de Havenwijk. De site van Tour & Taxis (T&T) beslaat bijna de helft van de oppervlakte van deze wijk. De Havenwijk maakt deel uit van de gemeentes Sint-Jans-Molenbeek en Brussel-Stad. Sint-Jans-Molenbeek wordt gekenmerkt door een hoge bevolkingsdichtheid (14.202 inwoners per km²) en een bevolking die bestaat uit een groot aantal personen met een laag inkomen en een groot aantal vreemdelingen (meer dan het Brusselse gemiddelde). 


USE / USER(S)


De bouwspeelplaats is een plek waar Brusselse kinderen (van 8 a 13 jaar) in de zomer aan hun ‘kamp’ kunnen timmeren onder begeleiding van animatoren
Doelstelling van het project is te voorzien in een laagdrempelig vrijetijdsaanbod, met de bedoeling kinderen spelenderwijs bewust te maken van de ‘blinde vlek’ die de site van T&T momenteel vormt in hun wijk. Op die manier wil Yota! kinderen betrekken bij wat er in de toekomst met dit terrein zal gebeuren. Door hen vervolgens in dialoog te brengen met de beslissers (via het participatietraject geleid door BRAL), wil men ervoor zorgen dat in de toekomstplannen voor de site ook met hun noden rekening wordt gehouden.



ORGANISER


Yota! is het participatieproject van vzw Jeugd en Stad Brussel (JES). Deze vzw werd in 1984 opgericht als ondersteunend orgaan voor het Nederlandstalig Jeugdwerk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. JES zit samen met vzw BRAL in de ‘StuurgroepTijdelijk Gebruik Tour en Taxis’, in het kader van het praticipatietraject rond de planen voor de site.
Naast JES-medewerkers, werken er op de bouwspeelplaats ook animatoren afkomstig uit de buurt zelf (hiervoor wordt samengewerkt met de vzw BRAVVO): dit laat een goed en diepgaand contact toe met de - vaak allochtone - kinderen die zich op de speelplaats komen uitleven.


TIMEFRAME


De plek, voordien een goederenstation en douanecentrum, werd eind jaren '80 - begin jaren '90 verlaten. Voor deze site werden sindsdien reeds talloze plannen opgemaakt. Ook al werd reeds een richtschema opgemaakt en goedgekeurd en zijn reeds enkele historische gebouwen gerenoveerd (tot handels-, kantoren- en expositieruimten), toch is het terrein vandaag nog een enorm braakland.
De toekomstige ontwikkelingen op de site van T&T zullen een belangrijke invloed uitoefenen op de omliggende wijken. De (functionele en landschappelijke) samenhang zal zeer belangrijk zijn, om te zorgen dat dit nieuwe stadsdeel een geïntegreerd geheel vormt en geen enclave op zich.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.